30Νοέ
2015

Η χρήση των tablets στη καθημερινότητα των παιδιών μας.

Γεγονός αποτελεί ότι η συνεχόμενη συναναστροφή των παιδιών με τα tablets έχει αποφέρει πολλά οφέλη όσον αφορά τη γνωστική ανάπτυξη τους. Τα εκατοντάδες ερεθίσματα που δέχονται καθημερινώς τα παιδιά από τη πολύωρη χρήση των ηλεκτρονικών ταμπλέτων, εκπληρώνουν τις επιθυμίες τους, με συνέπεια να μη τους δημιουργείται η ανάγκη για σύναψη φιλιών με άτομα της ηλικίας τους. Επομένως, το αποτέλεσμα της αλόγιστης χρήσης των ηλεκτρονικών ταμπλέτων δεν είναι άλλο από την αντικατάσταση των ανθρωπίνων σχέσεων και των πραγματικών φίλων από τις απρόσωπες ηλεκτρονικές συσκευές.

Η ανεξέλεγκτη προσκόλληση των παιδιών είναι αυτή που στην ουσία προβληματίζει τους γονείς και τους φέρνει αντιμέτωπους με το δίλημμα αν θα πρέπει να κακοκαρδίσουν τα παιδιά τους και να τους απαγορεύσουν τη χρήση των ταμπλετών ή να τα αφήσουν να περάσει το δικό τους προκειμένου να μη τα στεναχωρήσουν. Η απάντηση σε αυτό βρίσκεται κάπου στη μέση. Αφενός, είναι απαραίτητο τα παιδιά να μην έρχονται σε καθημερινή επαφή με τις ηλεκτρονικές συσκευές, γιατί πρέπει να στραφούν στη παραδοσιακή χρήση ρεαλιστικών παιχνιδιών που θα τους δώσει τη δυνατότητα να αναπτύξουν διαπροσωπικές – ανθρώπινες σχέσεις με άλλα συνομήλικα παιδιά. Αφετέρου, είναι ωφέλιμο και ψυχαγωγικό για ένα παιδί να μπορεί να παίζει στο αγαπημένο του ηλεκτρονικό μέσο, αρκεί αυτό να γίνεται πάντα με μέτρο και πάντα υπό την επίβλεψη του γονέα. Γι’ αυτό, πολλές φορές είναι σκόπιμο να βάζουμε ένα πρόγραμμα στο παιδί όπου θα του ορίζουμε την ημέρα αλλά και το χρονικό διάστημα που θα μπορεί να παίξει.

Η σωστή χρήση των tablets για τα παιδιά από 2,5 έως 5 ετών μπορεί να επιφέρει τη βέλτιστη γνωστική ανάπτυξη τους, ειδικά μέσα από τη χρήση διαδραστικών εφαρμογών που έχουν τη δυνατότητα να απεικονίσουν μια ρεαλιστική πραγματικότητα. Μέσα από αυτές τις εφαρμογές τα παιδιά αναπτύσσουν το λεξιλόγιο τους, καταλαβαίνουν τη χρήση των καθημερινών αντικειμένων, μαθαίνουν τα ζώα, τα χρώματα, τους αριθμούς, τα σχήματα, ακούν και βλέπουν μέσα από ρεαλιστικά βίντεο τα ζώα και τους ήχους που παράγουν, και τέλος μπορούν να δημιουργήσουν διάλογο με τους γονείς ή τους θεραπευτές τους εκτελώντας εντολές μέσα σε χώρους του σπιτιού, του σχολείου ή και σε μαγαζιά. Με αυτές τις δραστηριότητες τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν τη δεξιότητα του συμβολικού παιχνιδιού με τη βοήθεια του tablet, μπορούν να μάθουν τη χρησιμότητα των χώρων που προβάλλονται μπροστά τους και το πιο σημαντικό να εκτελέσουν εντολές και δραστηριότητες που θα μπορέσουν να τα μεταφέρουν και στη καθημερινότητα τους (για παράδειγμα τους διδάσκεται ο τρόπος που θα φάνε, θα πάνε σχολείο, θα αγοράσουν ρουχα, παγωτό, θα πάνε στο σούπερ μάρκετ μαζί με τη μαμά και το μπαμπά ή και ακόμα πως θα εκτελέσουν τις εντολές των γονέων μέσα στο σπίτι).

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι εικόνες από τις εφαρμογές που χρησιμοποιούμε (Play Home, Play Stores, Play School) για την εκπαίδευση των παιδιών απο 3 ετών και άνω.

ipad

Το πιο σημαντικό απ όλα είναι η διαδικασία του παιχνιδιού να προσφέρει στα παιδιά την ευχαρίστηση που επιθυμούν, αλλά ταυτόχρονα αυτό να γίνεται με το βέλτιστο διδακτικό τρόπο, είτε παίζοντας με πιο παραδοσιακά παιχνίδια, είτε προτιμώντας τα tablet.

Κάτση Σωτηριάννα
M.Sc Λογοθεραπεύτρια